Pianostemmer

 
 
 
 

Pianostemmer

 
 
 

Pianostemmen

(for English please click here)

Pianostemmen
Als je piano of vleugel niet meer mooi klinkt en je wilt hem weer goed hebben gestemd, dan doe ik dat graag voor je.

Ik ben een professionele, ervaren en bevlogen pianostemmer uit Utrecht. Ik werk zorgvuldig en netjes. Pas als jij tevreden bent, ben ik het ook. Het stemmen duurt ongeveer 1.5 uur.
Benieuwd naar wat klanten over me zeggen? Je leest het hier.

Kleine reparaties en onderhoud
Ook voor het uitvoeren van kleine reparaties (bijvoorbeeld het gangbaar maken van klemmende toetsen of vervangen van een gebroken snaar), een technische beoordeling of het afregelen van het mechaniek, sta ik voor je klaar.

Tarief
Mijn tarief voor een reguliere stembeurt is € 80,- incl. BTW voor particulieren. Binnen een straal van 15 kilometer rond Utrecht-centrum zijn er geen voorrijkosten. Klik hier voor een overzicht van alle tarieven.

Meer informatie over pianostemmen
Wil je meer informatie over pianostemmen? Klik dan op de ‘Hoe stem je een piano’-afbeelding hieronder.

Onderaan deze pagina vind je ook een uitgebreid overzicht van veelgestelde vragen over pianotechniek en onderhoud.

Wil je een afspraak maken of heb je nog vragen? Neem dan contact met me op.

Hoe stem je een piano

Waar op letten bij kopen piano

Aankoopbegeleiding

Klanten over mij

Wat ben je een leuke en fijne pianostemmer, Peter! We hebben je met heel veel plezier ontvangen. Mijn zoon en dochter waren ontzettend enthousiast, dank je wel voor de uitgebreide uitleg en de bevlogenheid die je bracht, erg leuk!

Wenda Sondorp

Ik had het genoegen Peter uit te nodigen om mijn vleugel te laten stemmen. Peter is duidelijk zeer kundig en gepassioneerd over stemmen, muziek en piano's. Hij heeft me laten zien wat (en vooral ook waarom) hij dingen had gedaan en gaf me advies over onderhoudstechnische zaken. Mijn vleugel heeft nog nooit zo strak geklonken, en ik zal Peter dan ook alle volgende stembeurten laten doen. Bijzonder aanbevolen.

Jeroen van Zutphen

Een zeer ervaren pianostemmer, waarbij de passie ervan af spat! Peter is een echte vakman. De “overpull-techniek” van Peter heeft mijn piano weer in de juiste stemming gebracht en heeft ervoor gezorgd dat mijn piano ook toonvast is. Ik heb mijn piano nog nooit zo goed horen klinken. Dank je wel!

Luuk Meijssen

De piano is gestemd, schoongemaakt en klinkt beter dan ooit: Peter levert vakmanschap! En niet alleen heeft hij mijn piano prachtig gestemd, hij heeft ook meer uitgezocht over de herkomst van het instrument, en een aantal mooie werken voor mij gespeeld. Oftewel: ik kan Peter zeker aanraden als stemmer.

Rozemarijn Brus

Peter heeft mijn piano, na jaren niet te zijn gebruikt, weer de originele mooie klank gegeven. Hij legde de opties duidelijk uit en gaf eerlijk en professioneel advies waar ik direct een goed gevoel bij had. Ook heeft hij als extra service een aantal zaken over de piano uitgezocht. Bedankt!

Margot Grimberg

Vol enthousiasme, kunde en bevlogenheid heeft Peter onze piano gestemd. Onze zoon van 9 was zeer geïnteresseerd in het mechaniek en mocht zelfs een aantal snaren zélf stemmen! Wat een betrokkenheid en daarnaast veel kennis over de piano in het algemeen. Boeiend om te horen.
De piano nodigt weer uit tot spelen. Dank!

Susanne Timmerman-Rosendahl

Wat klinkt onze piano weer mooi! Een reeds gebroken onderdeel toch weer kunnen repareren. Met geduld, passie en uitleg heeft Peter zoonlief weer gelukkig gemaakt! Tot over een half jaar!

Inge Mauritz

Peter is niet alleen vriendelijk, maar ook zeer kundig en zorgvuldig. Hij heeft de tijd genomen om onze piano weer fantastisch te laten klinken. Ben je op zoek naar een goede pianostemmer, dan ben je bij Peter aan het juiste adres. Bedankt Peter!

Grietje Storm

Peter is een zeer prettige en bevlogen pianostemmer. Hij is zeer kundig en is bereid je alles uit te leggen. Peter is echt een pianostemmer die liefde heeft voor zijn vak!

Anne Feitsma-Castelijns

Onlangs mijn piano voor het eerst laten stemmen door Peter. Behalve dat de piano weer vele malen helderder en voller klinkt, vond ik het ook een hele prettige kennismaking met Peter zelf. Hij heeft veel passie voor zijn werk en voor je instrument, veel ervaring en hij deelt zijn kennis graag om je te leren hoe je zelf je instrument het beste kan onderhouden. Ik weet wie ik bij mijn volgende stembeurt moet bellen!

Lars de Ruiter

Kundige en gedreven stemmer. Neemt de tijd om zaken uit te leggen als je daarom vraagt, weet ook erg veel. In gesprekken blijkt ook zijn enthousiasme, gedrevenheid en grote liefde voor het instrument. Heeft bij mij na het stemmen ook nog de binnenkant van de vleugel gestofzuigd! Dat is pas toewijding.
En, ook niet onbelangrijk, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Peter-Jan Kleevens

Peter heeft onze piano, die al minstens 20 jaar niet meer gestemd en vrijwel over de gehele linie ruim een toon gezakt was, weer helemaal op toon gekregen. Hij klinkt weer als een klokje, vooral toen hij er zelf op speelde! Kortom: bij Peter ben je in deskundige en muzikale handen.

Cécile Ravesloot

Peter heeft mijn Hoffmann piano zowel gestemd als de speelbaarheid beter afgeregeld en ik was zeer verrast over het resultaat! Hij klinkt geweldig en ik had niet verwacht dat de speelaard zoveel beter kon worden. Ook merk je als je met hem praat dat hij zeer deskundig is en veel liefde heeft voor zijn vak.
Mijn piano is nu in optimale staat voor opnamesessies.

Yarck (Jerke van den Braak)Pianist

Peter is een fijne persoonlijkheid en dat werkt door in het 'afstemmen' met de klant over de technische mogelijkheden van de te stemmen piano. Hij gaat heel professioneel te werk waarbij het in fase brengen van de pianosnaren om de juiste toon te krijgen een combinatie is van high tech apparatuur, precisiewerk en vakmanschap. Doordat Peter zelf pianist en musicus is begrijpt hij heel goed dat het voor pianisten en componisten zeer belangrijk is om te vertrouwen op de techniek van de piano en gaat heel zorgvuldig te werk om daarin te voorzien.

Gerardo Luis FloresComponist

Peter heeft bij ons een oude Bechstein vleugel gestemd die wij kort geleden hebben gekocht. Hij is zeer kundig, erg prettig in de omgang en geeft duidelijke uitleg bij wat hij doet. Ook toen bleek dat het stemblok waarschijnlijk gescheurd is, heeft Peter geholpen om de argumenten naar de verkoper op een rijtje te zetten. Ik kan Peter zonder meer aanraden als stemmer!

Bob D.

Peter is een vakkundige pianostemmer. Buiten dat de piano weer fantastisch klinkt ging hij uit zichzelf ook net dat beetje verder door een licht kraakje in het sustainpedaal op te merken en op te lossen, zonder extra gedoe. I.c.m. de uitleg die hij geeft over de piano en over de stemming maakt dat wanneer hij zegt dat de piano in orde is, ik daar volledig op vertrouw.

Jeroen Sak

In alles wat hij doet tijdens het uitvoeren van zijn werkzaamheden is zijn kennis en zijn kunde duidelijk zichtbaar.
Daarnaast legt Peter helder uit wat hij doet waardoor een leek als ik ontzettend veel leerde in die paar uurtjes dat Peter, met veel geduld, onze hoogbejaarde piano perfect stemde.
Ook wist hij met zijn warme persoonlijkheid direct een fijne sfeer te creëren waardoor het een plezier was hem over de vloer te hebben.
Ik kan het iedereen aanraden om met deze professional in zee te gaan.

Renée Arntz

Peter heeft me veel geleerd over pianotechniek terwijl hij mijn oude piano aan het stemmen was. Hij was waarschijnlijk al ongeveer 15 jaar niet gestemd en nu klinkt hij weer zoals het hoort! Peter heeft veel liefde voor zijn vak en doet zijn uiterste best om elke piano geval weer perfect te maken.

Lara Janse

Peter heeft geweldig werk geleverd aan onze piano! Die is bijna 90 jaar oud en was al vele jaren niet gestemd. Je kunt je voorstellen hoe dat klonk. Ik dacht echt dat onze piano kapot was. Ik nam contact op met Peter en hij kwam de volgende dag om de klus te klaren. Hij is supervriendelijk, positief, geduldig en uiterst deskundig.
Zijn enthousiasme en liefde voor piano's inspireert me. Ik voelde me zo op mijn gemak wetende dat onze piano in goede handen was! Hij deed suggesties om onze piano de komende jaren in goede staat te houden. Ik zal zeker weer gebruik maken van zijn diensten!

Shaakirah Chettiar

Veelgestelde vragen

Hoe vaak moet je een piano stemmen?

Minimaal één keer per jaar, maar mijn advies is om je piano halfjaarlijks te stemmen.
Hoe vaker je een piano stemt, hoe kleiner je het verschil in snaarspanning van vóór en na het stemmen maakt. De piano krijgt hierdoor minder stress van het stemmen te verduren en houdt hij zijn toonhoogte en stemming veel beter vast. Concertvleugels in theaters worden om die reden bijna dagelijks gestemd. Het is beter voor het instrument en hij zal langer mooi blijven klinken.
En dat is dan weer bevorderlijk voor je spelplezier: het speelt en oefent veel fijner op een goed gestemde piano.

Kan een piano altijd in één keer worden gestemd?

Dit hangt van twee dingen af: de gewenste toonhoogte en de algehele conditie van het instrument.
Om de toonhoogte te meten wordt A4 (de A rechts van de middelste C) als referentie gebruikt. Deze moet bij moderne piano’s 440 Hz zijn.
Als A4 437.5 Hz (of lager) meet en het wenselijk is dat deze wordt teruggebracht naar 440 Hz, moet er eerst een pitch raise worden uitgevoerd. Zonder een pitch raise zal de piano zijn stemming niet vasthouden. Piano’s die minimaal één keer per jaar worden gestemd zullen normaliter nooit zakken naar 437.5 Hz.
Als een lagere toonhoogte geen probleem is, dan kan een piano in principe altijd wel in één keer worden gestemd. Maar samenspelen met andere instrumenten, apps of bijvoorbeeld YouTube wordt dan wel lastiger vanwege het onderlinge verschil in toonhoogte. Ook klinkt een te laag gestemde piano vaak wat wranger en gaan er harmonieën verloren.
Bij nieuwe klanten meet ik altijd vooraf de stemtoon van de piano, onderzoek ik de piano op technische onvolkomenheden en geef ik vrijblijvend advies over de mogelijke opties.
Het is overigens heel eenvoudig om zelf de hoogte van de stemtoon van je piano te meten. Zie daarvoor de ‘Hoe meet ik de toonhoogte van mijn piano?‘-vraag hieronder.

Wat is een pitch raise?

Als een piano jaren achtereen niet is gestemd, is de toonhoogte vaak zó ver gezakt dat die niet met een enkele reguliere stembeurt naar de juiste toonhoogte kan worden teruggebracht. Een pianostemmer moet dan eerst de spanning van alle snaren fors omhoog brengen voordat er een stabiele stemming kan worden gerealiseerd. Dit noemen we een pitch raise.
Zonder pitch raise zal na elke snaar waar je de toonhoogte van verhoogd, de toonhoogte van de snaar ervóór weer zakken. Dit komt doordat met het verhogen van de snaarspanning er geleidelijk honderden kilo’s extra trekkracht worden toegevoegd aan het frame van de piano.
Een pitch raise maakt de onderlinge verschillen in snaarspanning kleiner, waarna de piano kan worden gestemd.
Een pitch raise is voor elke piano een pijnlijke ervaring en altijd het gevolg van gebrekkig onderhoud. Je voorkomt een pitch raise door minimaal één keer per jaar te stemmen, maar nog beter is twee keer.

Hoe meet ik de toonhoogte van mijn piano?

Je kunt de toonhoogte van een piano meten door de gratis app Pano Tuner te downloaden voor Android of IOS.
Open de app en speel A4, de A van het vierde octaaf (dit is de A rechts van de middelste C). Deze moet een toonhoogte hebben van 440 Hz, de zogeheten stemtoon. Ook 442 Hz kan.
Afhankelijk van hoeveel de stemtoon is gezakt kun je twee dingen doen: de stemtoon lager houden, of de piano weer omhoog brengen naar 440 Hz. Bij een geringe zakking kan dit in een enkele stembeurt maar als de stemtoon 437.5 Hz of lager meet, zijn er twee stembeurten nodig óf moet er een zogeheten pitch raise worden uitgevoerd. Bij een pitch raise wordt de piano eerst naar zijn oorspronkelijke toonhoogte teruggebracht en kan hij aansluitend nauwkeurig worden gestemd. Bij twee losse stembeurten moet er minimaal drie weken tijd tussen zitten.
Hou je de stemtoon laag, dan kun je niet meer met andere gestemde instrumenten samenspelen: dat zal niet mooi klinken omdat de onderlinge toonhoogte niet meer overeenstemt. Maar speel je solo en vind je het niet erg als de piano niet op de correcte toonhoogte staat, dan is kiezen voor een lagere stemtoon natuurlijk prima en volstaat een enkele stemming.

Stem je ook bovendempers?

Liever niet. Een bovendemper wordt ook wel een birdcage pianogenoemd omdat je bij het openen van de voorklep allemaal verticale stangetjes ziet, net als bij een vogelkooi. Je kunt bovendempers ook herkennen door de bovenklep van de piano te openen en van bovenaf naar het mechaniek te kijken. Zie je daar een dwarsbalk boven de hamers, dan is het een bovendemper. Onderaan deze alinea zie je een schuifbare slider voor een boven- en vooraanzicht van een bovendemper.
Bovendempers worden al sinds ongeveer 1910 niet meer gemaakt en met een goede reden: ze zijn heel moeilijk te stemmen, nauwelijks op juiste toonhoogte te houden en je hoort altijd een nagalm. Deze nagalm ontstaat doordat de demper hoog op de snaar is geplaatst, op de plek waar de uitslag van een trillende snaar het kleinst is. De demper is hierdoor maar weinig effectief. Het stemblok (hierin draaien de stempennen zich vast) is bij bovendempers van massief hout gemaakt, want in die tijd bestond de techniek om multiplex hardhout te maken nog niet. Stempennen zitten om die reden vaak veel te los bij bovendempers. Ook is het risico op snaarbreuk groot en duurt het stemmen van een bovendemper wel anderhalf keer zo lang vergeleken met een piano dat is voorzien van een modern mechaniek. De snaren zijn moeilijk te bereiken en door alle stangetjes kun je ook nog eens slecht zien wat je doet. Reparaties zijn moeilijk uit te voeren en áls er iets stukgaat, is het niet eenvoudig om aan reserveonderdelen te komen. Bovendempers zien er vaak prachtig uit en passen goed in klassieke interieurs. Maar de schoonheid van buiten compenseert de inferieure en achterhaalde techniek aan de binnenkant niet.
Vandaar dat ik liever geen bovendempers stem. De stemkosten die je hiermee bespaart kun je beter aanwenden voor de aanschaf van een piano met een modern mechaniek.

Bovendemper piano-bovenaanzicht Bovendemper piano-vooraanzicht

Is een piano van Marktplaats ophalen een slecht idee?

Nee hoor, niet per se. Ik heb schitterende piano’s gestemd die mensen via Marktplaats hebben gekocht. Maar ook piano’s waar je twee dagen blij mee bent: de dag dat hij je huis binnenkomt en de dag dat hij die weer verlaat.
Ook ‘gratis af te halen’-piano’s zijn niet per definitie een verkeerde keuze. Soms wil de eigenaar van de piano simpelweg de transportkosten niet betalen en biedt de piano daarom kosteloos aan.
Of zo’n piano de moeite van het ophalen waard is, hangt in algemene zin af van de technische staat waarin hij verkeert. Om die vast te kunnen stellen heb ik dit blog geschreven. Het beschrijft de essentiële piano-onderdelen en helpt je om de conditie van de piano te bepalen. Daarnaast kun je dit formulier downloaden. Handig om mee te nemen naar een bezichtiging.

Wat is de optimale luchtvochtigheid voor een piano?

Een luchtvochtigheid tussen de 45-65% is optimaal. Je kunt de luchtvochtigheid meten met een hygrometer.
Als de luchtvochtigheid te laag is, kun je overwegen een hydroceel te kopen. Deze beschermt de piano tegen uitdroging. Ik kan deze ook voor je aanschaffen en installeren tijdens een stembeurt.

Hoeveel tijd na verhuizing kun je een piano stemmen?

Na twee tot drie weken. Deze tijd heeft de piano nodig om aan zijn nieuwe omstandigheden te wennen. Dit wordt ook wel acclimatiseren genoemd. Eerder stemmen is niet zinvol omdat de piano dan weer snel zal ontstemmen.
Een uitzondering is als de luchtvochtigheid en temperatuur van de nieuwe omgeving redelijk gelijk zijn aan de plek waar de piano vandaan komt en het transport niet al te lang duurt. Dan kan hij al binnen een paar uur worden gestemd.

Waarom zijn de bassnaren van een piano omwikkeld met koper?

Er zijn drie factoren die invloed hebben op de toonhoogte van een snaar: lengte (korter = hoger), dikte (dunner = hoger) en spankracht (meer spanning = hoger).
Door de bassnaar te omwikkelen met koper wordt hij aanzienlijk dikker, zonder dat de stijfheid van de snaar veranderd. Omdat bij een dikke snaar meer massa in beweging moet worden gezet, trilt hij langzamer en genereert een lagere toon dan een dunne snaar.
Zou je dezelfde lage toon willen bereiken zónder koperomwinding, dan heb je meterslange staaldraad nodig en zou de bovenkant van je piano op gelijke hoogte komen met de lampen aan je plafond.

Kun je een gebroken pianosnaar vervangen?

Ja hoor, dat kan. Het vervangen van een gebroken staalsnaar kan ik direct doen. Ik ben daar ongeveer 20 minuten mee bezig en daar reken ik 35 euro voor. Een gebroken bassnaar (staaldraad met koperwinding) kan ik in sommige gevallen verlengen met een nieuw stuk snaar, afhankelijk van de plek waar de snaar is gebroken. Lukt dit niet, dan moet ik deze bassnaar op maat laten maken door het bedrijf Quality Strings en hem op een later moment komen installeren. Dit kost gemiddeld 60 euro (afhankelijk van de lengte van de snaar en de actuele prijs van koper).

Wat is het verschil tussen een piano en een vleugel?

Een piano staat rechtop, een vleugel ligt horizontaal. Een piano heeft een rotatiemechaniek: de hamer slaat van achter naar voren tegen de snaar. Een vleugel heeft een zwaartekrachtmechaniek: de hamer slaat van onderaf tegen de snaar. De zwaartekracht zorgt voor een snellere reactietijd van de hamer: je kunt sneller spelen op een vleugel. Ten opzichte van de piano kun je op een vleugel dynamischer spelen: je kunt meer gradaties tussen pianissimo en forte aanbrengen in je spel.
Een vleugel heeft bovendien veel langere snaren dan een piano. Hierdoor heeft een vleugel gemiddeld genomen een mooiere klank die ook verder draagt dan de klank van een piano.

Waarom heeft een piano veel meer snaren dan toetsen?

Een piano heeft gemiddeld 88 toetsen en ongeveer 230 snaren. De midden- en hoge noten hebben drie snaren per toets, een deel van de basnoten heeft twee snaren en de onderste basnoten hebben een enkele snaar.
De drie snaren voor de midden- en hoge noten hebben twee functies: ze versterken het volume én ze verrijken de kwaliteit van de klank. De snaren van een noot worden in trilling gebracht door de hamerkop. De snaren brengen hierna ook elkaar in beweging, dit wordt oscilleren genoemd. De weerkaatsingen van de onderlinge snaren voegen enorm veel kwaliteit aan het geluid toe: het geluid wordt er veel rijker van.
Bovendien zijn bassnaren veel langer en dikker dan de andere snaren. Een bassnaar verplaatst meer lucht en creëert meer geluid en volume dan de hoge tonen. Door meer snaren aan te brengen bij de hogere tonen wordt de klank evenwichtiger en het volume gelijkmatiger.

Welke functie hebben de drie piano-pedalen?

Het rechterpedaal van een piano wordt ook wel het ‘sustain’ pedaal genoemd, beter bekend als het galmpedaal (sustain betekent ‘aanhouden’). Met het indrukken van dit pedaal komen alle dempers los van de snaren. Als je nu een toets indrukt blijft deze klinken, ook als je de toets weer loslaat. Pas als je het pedaal weer loslaat zullen de dempers de snaren weer afdempen.
Het linkerpedaal word het ‘una corda’ pedaal genoemd. Dit betekent ‘één snaar’ in het Italiaans. Bij vleugels verschuift het klavier (en dus ook de hamers) naar rechts als je het una corda-pedaal intrapt. Nu worden niet meer drie maar twee snaren aangeslagen waardoor de klank een stukje zachter is. Bij rechtopstaande piano’s wordt de afstand tussen de hamers en de snaren verkort na het intrappen van het una corda pedaal. Het effect is hetzelfde: een zachtere toon.
Het middelste pedaal noemen we het ‘sostenuto’ pedaal. Deze lijkt op het sustain-pedaal maar er is een verschil: dit pedaal laat alleen de toetsen doorklinken die je hebt ingedrukt terwijl je ook het pedaal intrapt. Je kunt bijvoorbeeld een akkoord met je linkerhand spelen waarna je twee handen vrij hebt om piano te spelen. Het akkoord zal blijven klinken tot je het pedaal loslaat of tot de klank is uitgestorven.
Het sustain-pedaal wordt door pianisten het meest gebruikt, gevolgd door het una corda-pedaal. Het sostenuto-pedaal wordt van de drie pedalen het minst gebruikt.

Waar heeft de piano zijn naam aan te danken?

De piano is uitgevonden door Bartolomeo Cristofori en hij noemde de piano ‘gravicembalo col piano e forte’, vrij vertaald: ‘klavecimbel dat zacht en luid speelt’. Hierna werd het instrument nog pianoforte en fortepiano genoemd. In Italië wordt de piano nog steeds pianoforte genoemd, maar in de rest van de wereld is de naam verkort tot het gangbare ‘piano’.

Tarieven

Regulier stemtarief
€ 80,00
(incl. BTW voor particulieren, excl. voor bedrijven)

Stemtarief voor spoed- (binnen 48 uur), avond- en weekendwerk
€ 120,00

Voorrijkosten buiten de regio (> 15 km buiten Utrecht-centrum)
€ 0,49 ct/km

Pitch raise en stembeurt
€ 125,00

Vervanging staalsnaar tijdens stembeurt
€ 35,00

Vervanging bassnaar tijdens stembeurt
€ 45,00 – € 65,00
(afhankelijk van de lengte en koperprijs)

Technische beoordeling incl. rapport en detailfoto’s
€ 75,00

Uurtarief afregeling/reparaties
€ 57,50

Op alle werkzaamheden zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing.